Pelargonen som vi kallar Veronica

pelargon-veronica-099-kopia

Vad är det här för sort? Pelargonen som har enkla ljuslila/rosa blommor har vi fått av en praktikant vars mormor skänkte den vidare i släkten. Hör av dig om du vet vad den heter.

Är det någon som känner igen denna pelargon och vet vad det är för sort? Vi fick den av en praktikant 2002 eller kanske något år senare. Hon berättade att den hade gått i arv bland kvinnorna i hennes släkt. Tyvärr så hittar jag inte henne idag så jag kan fråga lite närmare om hennes pelargon. Hon hette Veronica och vi har kallat pelargonen för det i alla år.

Det är en skönhet, denna pelargon med enkla, jättesöta ljuslila-rosa blommor, men tyvärr så är den inte lika söt i tillväxten.  Jag tycker att den är svår och den trivs inte i mina händer. Sticklingarna vill inte ta sig, den liksom kroknar när det är fuktigt väder och den tillväxer inte ordentligt. Nu har vi bara ett litet exemplar kvar i vår levande samling av växter som kämpar på.

Så jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde hjälpa oss med vad den heter och vad det är för sort. Och ännu tacksammare vore vi om någon kunde tala om för oss att den finns att få tag på, hos någon pelargonsamlare i landet kanske. För jag vill inte sitta här med det enda exemplaret.

2 reaktioner på ”Pelargonen som vi kallar Veronica

  1. Hej
    Enligt många kunniga på Facebookgruppen Svenska pelargonsällskapets vänner är det troligen en sort som heter Älvdalen eller möjligen en med smeknamnet Gransmåla.

    Gilla

Kommentera

